Artrosinformatörer söks till patientskolor i Stockholms område

Har du artros? Är du utåtriktad? Har du kommit en bra bit på väg när det gäller att hantera din egen sjukdom? Gillar du att leda diskussioner? Du är aktiv och ser nyttan med träning! Då är du personen vi behöver och söker.
Informationsmöte onsdag 16 april!

Vad är en patientskola?
En patientskola är ungefär som en studiecirkel med 3-4 sammankomster. I patientskolan möter 5-8 deltagarna en sjukgymnast och en arbetsterapeut som går igenom praktiska moment som träning, avspänning, hälsofrämjande- och livsstilsförändringar. Under ett av tillfällen möter deltagarna en artrosinformatör från den lokala reumatikerföreningen, en s k ”expertpatient” som har erfarenhet av att leva med långvarig sjukdom.

Vad gör en artrosinformatör?
Informatören får berätta om hur det är att leva med artros och berättar kortfattat om Reumatikerförbundets och den lokala föreningens verksamhet. Informatören håller ingen regelrätt föreläsning utan beskriver sin egen situation samt skapar förutsättningarna för erfarenhetsutbyte i gruppen.  För att bli patientskole-informatör genomgår du en 2-dagarsutbildning anordnad av Reumatikerförbundet där huvuddelen handlar om vuxenpedagogik.  Att vara informatör är ett ideellt uppdrag, dock får du ersättning för dina resor.

Jag är nyfiken och vill veta mer
Vill du veta mer? Vill du gå den 2-dagarsutbildningen som kommer att äga rum 20-21 maj i Stockholm?
Anmäl dig då till vårt informationsmöte på onsdag 16 april kl. 18-19.30 på Kronobergsgatan 39. Anmälan gör du till Reumatikerföreningens kansli, tel. 462 99 25 eller