Fotokurs

Under tre tillfällen träffas vi och lär oss mer om fotografering och hur vi tar bättre bilder med systemkamera. Kurstillfällen är den 20 september, 4 oktober och 18 oktober, kl. 13.00-14.30.

Dag och tid: 3 söndagar 20/9, 4/10 och 18/10 kl. 13.00-14.30.
Lokal: Helenas fotostudio i Kärrtorp, adress meddelas vid anmälan.
Avgift: 700 kr, endast för medlemmar. Betalas till Reumatikerföreningens bankgiro 5717-7453 eller SWISH 123 240 66 43

Anmälan: kansliet tel. 462 99 25 eller senast fredag 11/9.

Denna fotokurs är för dig som tycker det är kul att ta bilder och vill bli bättre på det! Vi pratar om hur ISO, bländare och tid påverkar bilden och testar olika inställningar för att se resultatet. Du får tips på hur du tar finare porträtt av dina vänner eller familj och hur du bäst fångar barn på bild! Vi går igenom hur du kan komponera en bild för att få den mer intressant. Du kommer att upptäcka vilken skillnad det blir i bilderna bara av att ha några grundläggande regler i bakhuvudet!

Kursledaren och läraren är porträtt- och barnfotograf Helena Berzelius (leafoto.se). Medtag egen kamera.

Det här kommer vi att gå igenom:

- Hur du använder hög ISO och korta slutartider för att slippa oskarpa motiv
- Hur du använder låga bländartal för mjuk bakgrund
- Hur ljuset påverkar dina bilder
- Vad du ska tänka på när du fotar inomhus
- Hur du tar fina porträtt i fönsterljus
- Fördelarna med att fotografera barn i skuggan
- Hur enkla, användbara kompositionsregler kan förbättra dina bilder

Varje kurstillfälle kommer att börja med lite repetition om ISO, bländare och tid och sedan lite olika teman på lektionerna. Vi avslutar med att ni får en läxa som ni har möjlighet att få feedback på via mail. De som vill är även välkomna att stanna en halvtimme och fika.